03 maj 2007

Messenger

Efter en uges ferie er man som altid bag ud - og det gør det ikke nemmere at det er en kort uge - meget kort uge, hvor mange samtidig har ferie. Og når man så skal have oprettet en messenger konto får at få lov til at komme videre i de 23 ting... Derfor har jeg kun lige oprettet kontoen - og ikke fået nogen kontaktpersoner eller andet. Og det lykkedes kun fordi jeg fandt en god kommentar til 23-ting-bloggen - Tak Martin!
Jeg kan med det samme sige at det ikke er en ting, jeg på nogen måde har lyst til at benytte mig af! I forvejen har jeg helt bevidst fravalgt at have en mobiltelefon, da jeg ikke mener at jeg er så vigtig at man altid skal kunne få fat i mig! Og såfremt man er på messenger forventes det at man svare med det samme. Ligesom med sms-er. Og med sidstnævnte hører man jo at folk bliver dybt fornærmede og begynder at mobbe, hvis de ikke får svar indenfor få minutter!

Derfor er jeg også tilbageholdende med hensyn til brugen af messenger på biblioteket. Vi skal i hvert fald være klar over, hvordan vi bruger det, og have nogle meget klare servicedeklarationer for hvad publikum kan forvente af svartid. For vil vi afsætte en person til hele tiden at svare? Eller skal det foregå i den almindelige udlånsvagt, hvor der kan stå folk i kø - og hvem skal så prioriteres. I forvejen oplever vi, at folk der ringer er irriterede over at de enten får "et øjeblik" eller må ringe flere gange. Bliver det bedre, når spørgsmålet er stillet på messenger - og de må vente et antal minutter før en personlig ekspedition er tilendebragt?

I det hele taget burde vi være ærlige med servicedeklarationer. Jeg tror for eksempel at hvis vi fortalte den reelle ekspeditionstid, når folk bestiller over bibliotek.dk , ville vi have meget færre frustrationer over at så mange fjernlånsbøger aldrig bliver afhentet. Folk forventer at ting de bestiller på nettet er fremme dagen efter - og det er de som bekendt ikke!

peberi

1 kommentar:

Anonym sagde ...

hvad jeg ledte efter, tak